Gamifikace a její využití ve vzdělávání

Gamifikace a její využití ve vzdělávání

Gamifikace je využívání herních principů a mechanismů v mimoherním prostředí. Zjednodušeně řečeno jde o používání úrovní, bodů nebo různých benefitů ve firmách, marketingu nebo ve vzdělávání.

Tím dochází k větší efektivitě a rozvoji jedince i celé firmy.

Kde se s ní můžete setkat?

Nejspíš každý se s ní setkal minimálně v některém z mnoha obchodů. Různé věrnostní kartičky a sbírání bodů na letáky, které garantují slevu, nebo dárkový předmět. To jsou ukázkové příklady gamifikace.

Zákazník jako v počítačové hře sbírá body, aby dosáhl určité úrovně a získal odměnu. To je takzvaná "externí" gamifikace a jejím cílem je primárně zvýšení zisku.

Stejného systému potom využívají různé firmy k motivaci svých zaměstnanců. Jedná se o "interní" gamifikaci a jejím účelem je zvýšení efektivity.

Zde jsou body a odznaky udělovány za různé akce, jako je docházka, plnění úkolů v termínu, samostatná aktivita a nové nápady a podobně.

Odměnou zaměstnanců pak může být cokoliv od zvýšení platů až po dovolenou hrazenou firmou.

Hry ve vzdělávání

Už ve školce a základní škole učitelé přicházeli s různou formou odměn, za úspěšné zvládnutí nějakého úkolu nebo překonání překážky.

Jak člověk postupoval v žebříčku školství výše, bylo čím dál důležitější vzdělaní samo, než nějaká vnější motivace.

Bohužel to většinou vede k tomu, že učitelům nezáleží na studentech, zda se učí, zda chodí do školy a studentům nezáleží na vědomostech a vzdělání, ale na tom aby prošli, dostali diplom a mohli vyrazit do světa.

A právě tady je gamifikace velkým krokem kupředu, neboť se dá využít i ve vzdělávání dospělých a motivovat je.

Pro člověka je hra přirozená činnost již od dětství a i v dospělosti mnoho z nás sedí u počítačových her déle než je potřeba, protože chtějí dosáhnout všech "achievementů - úspěchů". Neradi za sebou necháváme neprozkoumané oblasti, nesesbírané předměty nebo nedokončené "questy".

Pokud součástí těchto herních prvků bude vzdělávání, nové informace, vědomosti nebo dovednosti, tím lépe pro nás. Mnoho lidí se naučilo anglicky lépe z počítačových her, filmů a seriálů, než za několik let ve škole.

Proč? Protože je to baví a vzdělání je jakýmsi "vedlejším efektem".

Jak ji využít u sebe?

Pokud známe tyto možnosti, systému a způsoby, jak ovlivnit lidi i sebe k vyššímu výkonu, pak není problém tento systém aplikovat na vlastní firmu, společnost, nebo dokonce sám na sebe.

Stačí zavést pár herních prvků - sbírání bodů, odznaků, úrovní či zkušeností, přiřadit konkrétní odměny a zlepšit tak motivaci u svých zaměstnanců, nebo u sebe samých.

Díky tomu se třeba zlepší naše vlastní disciplína, stihneme víc věcí, konečně začneme chodit do fitcentra, naučíme se něco co jsme pořád odkládali a ještě nás to bude bavit.

Pokud máme nějaké problémy s výkonností sebe, nebo svých kolegů či podřízených, hra je skvělý způsob jak to zlepšit.

Využití herních prvků

Využití herních prvků cílí na přirozenou potřebu člověka hrát si, dosahovat cílů a překonávat sebe, nebo někoho jiného a tím nenásilnou formou zvyšuje jeho výkon.

Člověka práce nebo vzdělávání víc baví a má ze sebe lepší pocit. Pokud se jedná o správně promyšlený systém, který člověkem nemanipuluje, ale dává mu možnosti rozvoje zábavnou formou, pak jde o skvělý nástroj a měl by být využíván co nejvíce.