Gamifikace v e-shopech

Gamifikace v e-shopech

Jan Ámos Komenský zastával slavnou vizi „Škola hrou“. O tom, že hra děti baví, není pochyb. Může být ale podobný přístup realizován i ve světě obchodu? Může být nakupování v e-shopech hrou?

Zkušenosti dokazují, že tomu tak může být. Řešením je správně nastavená gamifikace.

Co je to gamifikace

Ačkoliv je slovo gamifikace poměrně nové, jeho princip se používá už dlouhou dobu. Gamifikace spočívá ve využití zábavných a herních prvků v neherním prostředí, například e-shopů, obchodů a jejich aplikací. V Česku se s nimi nejčastěji setkáváme v následující formě:

  • sbírání bodů za nákupy,

  • stírání losů v aplikacích prodejců,

  • odměny za věrnost,

  • losování na takzvaném „kole štěstí“,

  • hraní firemních her u e-shopů.

Proč gamifikovat

Ze statistik jasně vyplývá, že internetový prodej roste a tím i konkurence. Pro úspěšnou konkurenceschopnost je gamifikace naprosto klíčovou vlastností e-shopu. Lidé se při nakupování chtějí bavit.

Ředitelka odboru statistiky Českého statistického úřad Marie Boušková říká: „Internetovým prodejcům rostou počty zákazníků a s tím také tržby. V roce 2017 se v internetových obchodech prodalo zboží v hodnotě zhruba 85 mld. Kč, což představovalo 7,8 % celkových maloobchodních tržeb.

Oproti roku 2013, kdy se měření provádělo naposledy, se jedná o téměř dvojnásobný podíl. 

Gamikovat se české e-shopy naučily i při pandemii koronaviru, kdy se prakticky veškerý obchod přesunul na internet. To dokládá i oficiální statistika a graf ze stránek Česká-ecommerce.cz – k datu: 18. 4. 2023.

Jak gamifikovat

Stručně řečeno, gamifikovat e-shop se dá mnoha způsoby. My jsme pro vás vybrali čtyři následující:

  • úrovně – podle množství objednávek se zákazník posouvá výš a výš do dalších úrovních přinášející bonusy,

  • body – nasbírané body za věrnost může zákazník proměnit za oblíbené produkty nebo slevy,

  • výzvy – díky výzvám ke zpětné vazbě může zákazník získat například 10 bodů navíc, firma tak získává cenný feedback,

  • onboarding – ideální nástroj pro zaškolení zejména nových návštěvníků e-shopu.

Češi milují slevy

Věděli jste, že Češi jsou známí tím, že při nakupování milují akce i slevy?

Podle jednoho průzkumu se více jak 91 procent Čechů snaží nakupovat zboží, ke kterému je dovedou prvky gamifikace.

Kategorie