Jak gamifikace zvyšuje konverzní míru e-shopu

Jak gamifikace zvyšuje konverzní míru e-shopu

Konverzní míra neboli poměr ukazuje, z kolika návštěvníků vašeho webu se stanou vaši klienti.

Navštíví-li vaše stránky například 100 zákazníků denně, a objednají jen 2, máte konverzní poměr 2 procenta. Ze zkušeností mnoha firem vyplývá, že tento poměr můžete posílit zavedením gamifikace na vašem e-shopu.

Jak to celé funguje? A čeho se určitě vyvarovat?

Prvky gamifikace

Cílem gamifikace, aby byla pro uživatele návštěva vašeho e-shopu zábavnější a rádi se k vám vraceli. S její pomocí tedy získáváte jak zákazníky nové, tak ty vracející se. Takovou gamifikaci nazýváme gamifikací externí.

Měření konverzí

Skvělým nástrojem pro měření účinnosti gamifikace je například služba Google Analytics. V dnešní době ji používá drtivá většina firem i e-shopů na internetu.

Díky ní se spolehlivě měří konverze, která následně ukáže již zmiňovaný účinek gamifikačních prvků.

Autorizované kampaně

Přemýšlejte tak, jak přemýšlejí návštěvníci vašeho e-shopu. Vytvářejte gamifikované autorizované kampaně zaměřující se na aktuální události a období roku.

Díky autorizované kampani přispíváte ke zvýšení konverzního poměru.

Pro jaké příležitosti dané kampaně využít? Může jít například o:

  • školní prázdniny,

  • jmeniny,

  • svátková kampaň pro ženy,

  • dárek pro muže,

  • odměna pro děti za vysvědčení,

  • výbava na dovolenou a další.

Netlačte, jinak zvýšení konverze nedocílíte

Přestože je gamifikace skvělým nástrojem, s jejím použitím hrozí některá úskalí, která konverzi e-shopu mohou uškodit? Jaká?

Špatně navržené gamifikační prvky mohou působit vlezle až otravně a v důsledku toho mohou nakonec pověst značky nebo e-shopu poškodit.

Pro zvýšení důvěryhodnosti vašeho e-shopu naopak usilujte o následující kroky:

  • spravedlivě a transparentně odměňujte,

  • jasně formulujte pravidla soutěží,

  • umožněte soutěžícím okamžitou zpětnou vazbu,

  • buďte zcela transparentní.

Zábava je víc než propagace

Při používání gamifikace myslete víc na zábavu soutěžících než na vlastní propagaci produktu. V této situaci jednoznačně platí známý Ježíšův výrok: „Dávat přináší více štěstí než dostávat.

Propagace totiž není tím hlavním cílem gamifikace ani samotné konverze. Herní prvky nemají hlavně sledovat vaši snahu vydělat. Cílem je důvěryhodnost vaší značky. A ta nepřijde sama ani rychle.

Tip: Vyvarujte se zavazujícím podmínkám, které se u návštěvníků vašeho e-shopu objeví na konci objednávky. Může jít o podmínky tipu „Přidejte sdílení“ nebo „Dejte lajk na Facebooku“. To vše může zákazníky okamžitě od nákupu odradit. A zahráváte si tímto dnes i se zákonem.

Buďte vynalézaví

Při vytváření gamifikačních prvků buďte vynalézaví. Zákazníky oceňují herní prvky odlišně. Některým vyhovuje například kolo štěstí, jiným zase sbírání bodů za věrnostní nákupy. 

S gamifikací to nepřehánějte

Negamifikujte aktivity, které v důsledku nepřinesou zákazníkům nějakou odměnu nebo výhodu. Pro hraní her si lidé raději zahrají PlayStation nebo Xbox. Nesmyslná gamifikace může vašim potencionálním zákazníkům přinést jen rozčarování nebo zklamání.

Gamifikace nesmí být křovím pro špatný výrobek nebo službu. Měla by být jako poleva na dortu. Když dort není dobrý, poleva ho nezachrání. Když je dort kvalitní, poleva je žádoucí třešinkou.

Kategorie