Rozvoj herního počítačového průmyslu: Jaký vývoj předcházel dnešním moderním hrám? 2. část

Rozvoj herního počítačového průmyslu: Jaký vývoj předcházel dnešním moderním hrám? 2. část

minulém článku jsme se zaměřili především na historii rozvoje herního počítačového průmyslu. Nyní přichází na řadu pokračování, ve kterém se seznámíme s druhy her a jejich vývojem v průběhu let.

Znáte je všechny?

Druhy her v herním počítačovém průmyslu

V průběhu let se videohry vyvinuly tak, že obsahovaly mnoho různých médií. Vývoj vedl k tomu, že se konzole stávaly stále sofistikovanější, PC hry složitější a celý systém mobilních her propracovanější.

  • Elektronické hry: některé hry byly vytvořeny ještě před nástupem počítačů a fungovaly na principu analogových prvků. V roce 1974 vznikl první raketový simulátor a v roce 1958 slavná hra Tenis pro dva.

  • Arkádové hry: arkádové hry byly velmi populární. Často vypadaly jako stojany s namontovanými displeji, ovládacími panely a zásuvkami na mince. Kvůli své ceně se umisťovaly v barech a specializovaných herních klubech. S vývojem počítačových her pak výrazně ztratily na své oblíbenosti.

  • Herní konzole: do podvědomí veřejnosti začaly pronikat v 70. letech 20. století a dodnes jsou velmi oblíbené. Moderní hráči hrají na konzolách už osm generací. Jejich historie začala modely jako Magnavox či Odyssey. Dnes vede hlavně Nintendo, PlayStation či Xbox. Herní konzolí se postupně stávají i mobilní zařízení. Malé gamepady, další gadgety či joysticky snadno udělají z telefonu plnohodnotné zařízení.

  • Počítačové hry: s příchodem osobních počítačů bylo mnoho populárních her převedeno na ně. Většina her se dnes vyrábí pro systémy Windowx a OS X nebo pro mobilní platformy.

  • Internet a online hry: rozšířený přístup k internetu vyvinul obrovský tlak na rozvoj online her pro více lidí, kdy spolu mohou komunikovat prostřednictvím sítě. Vznikly tak online hry, které mají i tisíce hráčů, například ty ze série Warcraft nebo World of Tanks. Výhodou těchto her je hlavně to, že se dají často hrát jen v prohlížecích a není nutná žádná složitá instalace.

  • Mobilní hry: chytré mobilní telefony v současnosti patří takřka k nezbytné výbavě většiny lidí. Proto vývojáři začali vyrábět hry pro tato zařízení. Existují snad všechny žánry od stříleček až po strategie a logické hry. Z technického hlediska se muselo přijít s novými metodami a zařízeními. Výrobci tak přenesli existující známé herní světy do mobilů a zároveň začali vytvářet i nové, přímo určené pro mobilní zařízení.

  • AR a VR: technologie rozšířené a virtuální reality se aktivně zapojují do různých oblastí od reklamy a zábavy až po vědecké výzkumy nebo medicínu. A své místo mají i v herním průmyslu. Jedna z nejpopulárnějších her AR, Pokémon Go, přitáhla pozornost přes 100 milionů hráčů po celém světě.

  • Umělá inteligence: tvůrci počítačových her se často potýkali s otázkou, jak transformovat počítač na protivníka, který dokáže hrát na stejné úrovni jako člověk. Jedny z prvních byly šachové programy. V průběhu desetiletí se staly mnohem pokročilejší a pak konečně dokázaly porazit i ty nejlepší hráče na světě. Dnes už mohou programátoři sestavovat algoritmy, které se dokáží samy učit na základě velkých datových souborů.

  • Blockchain: růst herního průmyslu ovlivnila i blockchainová technologie. Jejich velmi důležitou vlastností je možnost vytvoření systému odměn a plateb ve hře.

Jaká je budoucnost herního průmyslu?

Herní průmysl má nyní dobře našlápnuto a pravděpodobně se bude snažit o ještě větší integraci do reálného světa. Přijde více AR her a gadgetů, které umožní úplné ponoření do virtuálních světů.

Hry mohou posloužit i jako součást stmelování týmu

Zaměstnavatelé se často ptají, jak by mohli stmelit kolektiv na pracovišti tak, aby podával co nejlepší výkony, ale tak nějak přirozeně a bez nátlaku. Jednou z možností je využití her.

Ať už počítačových, mobilních nebo jiných. Kolektivní hry totiž vyžadují učení, společné úsilí při řešení problémů a zároveň přináší i spoustu zábavy.