Karlův most: Symbol české kultury

Karlův most: Symbol české kultury

Karlův most není jen technickým divem a historickým svědkem, ale také jedinečnou uměleckou galerií pod širým nebem a hlubokým symbolem české kultury a státnosti. Jeho sochařská výzdoba, význam jako součásti Královské cesty a inspirace, kterou poskytl umělcům, z něj činí místo s mimořádným kulturním přesahem.

Tento článek se věnuje právě těmto aspektům – od barokních soch po jeho roli v srdci Prahy a v umění.

Galerie pod širým nebem

Od gotické jednoduchosti k barokní nádheře

Původně, v gotickém období, nebyl Karlův most zdoben takto bohatě. Za vlády Karla IV. jej krášlil pouze jednoduchý kříž a později, za Jiřího z Poděbrad, přibylo několik dalších plastik.

Hlavní soubor soch a sousoší, jak jej známe dnes, vznikal převážně v barokním období, konkrétně v letech 1683 až 1714.

Barokizace jako manifestace víry a moci

Tato proměna byla součástí širšího kulturního a náboženského proudu barokizace Prahy a českých zemí. Po třicetileté válce a upevnění moci katolické církve a habsburské dynastie se umění stalo mocným nástrojem manifestace víry a reprezentace.

Sochy na Karlově mostě, zobrazující především katolické světce, mučedníky a patrony, měly posilovat zbožnost obyvatel a demonstrovat triumf katolictví.

Donátoři a proměna charakteru mostu

Financování této nákladné výzdoby zajišťovali různí donátoři – církevní řády (např. jezuité, dominikáni, cisterciáci, augustiniáni, trinitáři), pražská univerzita a její fakulty, významné šlechtické rody i bohatí měšťané. Přidání soch tak nebylo pouhým estetickým vylepšením, ale hlubokou proměnou samotného charakteru mostu.

Z původně gotické, převážně utilitární a obranné stavby se stal barokní "theatrum sacrum" – posvátné jeviště, veřejný prostor určený k demonstraci zbožnosti a oslavě svatých, což dokonale odráželo dobové náboženské a politické klima.

Nejvýznamnější díla a jejich příběhy

Vrcholná díla českého baroka

Sochařská výzdoba Karlova mostu představuje vrcholné dílo českého barokního sochařství. Podíleli se na ní nejvýznamnější umělci té doby, především Matyáš Bernard Braun a sochaři z dílny Jana Brokoffa a jeho synů Ferdinanda Maxmiliána a Michala Jana Josefa.

Ikonografická rozmanitost soch je pozoruhodná – odráží široké spektrum uctívaných světců, patronů různých řemesel, zemí či ochránců před nemocemi a neštěstím, což svědčí o snaze oslovit různé vrstvy obyvatelstva a profesní skupiny.

Svatý Jan Nepomucký – nejproslulejší socha

Pravděpodobně nejproslulejší socha na mostě. Jedná se o nejstarší dochovanou bronzovou sochu, odlitou v Norimberku Wolfgangem Hieronymem Heroldtem podle dřevěného modelu Jana Brokoffa v roce 1683.

Sv. Jan Nepomucký, generální vikář pražského arcibiskupa, byl podle legendy umučen a svržen z mostu do Vltavy na příkaz krále Václava IV., protože odmítl prozradit zpovědní tajemství královny Žofie.

Historikové však jeho smrt spojují spíše se spory mezi církví a panovníkem o moc a jmenování církevních hodnostářů. Pět hvězd kolem světcovy hlavy symbolizuje latinské slovo "tacet" (mlčel)  nebo podle jiné verze se objevily nad hladinou Vltavy po jeho utonutí.

Místo, odkud byl údajně svržen, je na zábradlí mostu označeno malým křížkem a reliéfem. Dotek této sochy či reliéfu prý přináší štěstí.

Sousoší Kalvárie – ústřední křesťanský symbol

Ústřední křesťanský symbol. Kříž stál na tomto místě v různých podobách již od dob Karla IV. Současná podoba sousoší zahrnuje monumentální bronzový kříž (tělo Krista z roku 1629 od H. Hillgera, kříž z roku 1657 od Wolfa Ernsta Brohna nebo Johanna Georga Heermanna) a pískovcové sochy Panny Marie a svatého Jana Evangelisty po stranách, které v roce 1861 vytvořil Emanuel Max.

Pozornost poutá také zlacený hebrejský nápis na kříži "Svatý, Svatý, Svatý je Hospodin zástupů", který byl na kříž přidán v roce 1696 za trest jistému Židovi, jenž se měl kříži rouhat.

Sen svaté Luitgardy – vrcholné dílo Matyáše Bernarda Brauna

Toto dynamické a expresivní sousoší, vytvořené Matyášem Bernardem Braunem v roce 1710, je považováno za jedno z nejkvalitnějších a umělecky nejhodnotnějších děl na Karlově mostě. Zobrazuje mystické vidění slepé cisterciácké řeholnice Luitgardy, které se zjevuje ukřižovaný Kristus a sklání se k ní, aby si vyměnili srdce.

Další významná díla

Mezi další významná díla patří Svatý Ivo od Matyáše Bernarda Brauna (1711), patron právníků; Svatý František Xaverský od Ferdinanda Maxmiliána Brokoffa (1711), jezuitský misionář (původní socha zřícena, nahrazena kopií); a Socha Bruncvíka od Ludvíka Šimka (1884), navazující na tradici Rolanda.

Kopie a originály

Je důležité zmínit, že většina původních barokních soch byla postupem času kvůli ochraně před povětrnostními vlivy a poškozením nahrazena kopiemi. Originály jsou dnes uloženy a vystaveny v Lapidáriu Národního muzea na Výstavišti nebo v sále Gorlice na Vyšehradě.
 

Vybrané ikonické sochy Karlova mostu

Název sochy/sousoší Autor (původní/kopie) Rok vzniku (původní) Stručný popis/Význam
Sv. Jan Nepomucký Jan Brokoff (model) / Wolfgang H. Heroldt (odlitek) 1683 Patron české země, symbol zpovědního tajemství, bronzová socha
Sen sv. Luitgardy Matyáš Bernard Braun / kopie B. Rak, J. Novák 1710 Mystické vidění slepé cisterciačky, vrcholné barokní dílo
Sv. Ivo Matyáš Bernard Braun / kopie F. Hergesel ml. 1711 Patron právníků, vdov a sirotků
Kalvárie Kříž (různí autoři) / sochy P. Marie a sv. Jana (E. Max) 1629/1861 Ústřední křesťanský symbol ukřižování
Rytíř Bruncvík Ludvík Šimek (podle staršího vzoru) 1884 Legendární rytíř se zázračným mečem, symbol městských práv
Sv. František Xaverský Ferdinand Maxmilián Brokoff / kopie Č. Vosmík 1711 Jezuitský misionář křtící pohany
 

Karlův most jako srdce Prahy a součást Královské cesty

Symbolické srdce města

Most je po staletí vnímán jako skutečné srdce Prahy, místo, které spojuje nejen dva břehy Vltavy, Staré Město a Malou Stranu, ale symbolicky i generace lidí a jejich osudy.[27]

Klíčová součást Královské cesty

Jeho význam byl umocněn tím, že se stal klíčovou součástí tzv. Královské cesty. Tato tradiční trasa vedla od Prašné brány přes Celetnou ulici na Staroměstské náměstí, dále Karlovou ulicí na Křižovnické náměstí a přes Karlův most.

Z Malostranského náměstí pak stoupala Nerudovou ulicí (původně Úvozem přes Pohořelec, od 17. století ulicí Ke Hradu) na Hradčanské náměstí a Matyášovou bránou do areálu Pražského hradu, kde vrcholila v katedrále svatého Víta.

Dějiště korunovačních průvodů a ceremonií

Po této trase projížděly korunovační průvody českých králů, od Albrechta II. Habsburského v roce 1438 až po posledního korunovaného českého krále Ferdinanda V. Dobrotivého v roce 1836.

Konaly se zde i další významné státní a církevní ceremonie, jako byly pohřební průvody panovníků nebo uvítání významných hostů. Začlenění Karlova mostu do Královské cesty mu propůjčilo mimořádný sakrální a státotvorný rozměr.

Přechod mostu se stal rituálním aktem, symbolizujícím cestu panovníka k moci, jeho spojení s městem, zemí a Bohem. Most tak nebyl jen fyzickou, ale i hluboce symbolickou osou královské Prahy, jevištěm dějin a manifestací panovnické moci.

Tajemství Staroměstské mostecké věže

Reprezentativní triumfální oblouk

Na staroměstském konci Karlova mostu se tyčí Staroměstská mostecká věž, jedna z nejpůsobivějších gotických staveb v Evropě. Nebyla koncipována pouze jako obranný prvek, ale především jako reprezentativní triumfální oblouk na Královské cestě, vítající vstupující do Starého Města.

Věž, postavená Parléřovou hutí přibližně v letech 1370–1380, je sama o sobě komplexním uměleckým dílem s bohatou symbolikou.

Ikonografický program sochařské výzdoby

Její sochařská výzdoba, zejména na východním průčelí (obráceném do Starého Města), je promyšleným ikonografickým programem. Člení se do tří symbolických úrovní:

  1. Pozemská sféra: Symbolizuje pozemský život a lidské vášně.
  2. Sféra panovnická (lunární): S postavou svatého Víta, Karla IV. a Václava IV., symbolizuje panovnickou moc a ochranu zemskými patrony.
  3. Sféra nebeská (hvězdná): Se sochami dalších zemských patronů a Madony, symbolizuje nebeskou ochranu a duchovní rozměr vlády.

Oslava dynastie a hierarchie světa

Celá sochařská výzdoba je koncipována jako oslava lucemburské dynastie, propojení světské a církevní moci a odráží středověké představy o hierarchickém uspořádání světa.

Je to manifestace moci, víry a Karlovy vize Prahy. Některé interpretace poukazují i na kosmologickou symboliku. Staroměstská mostecká věž tak není pouhou branou, ale komplexním symbolem.

Most jako múza malířů a spisovatelů

Karlův most se stal jedním z nejčastěji zobrazovaných motivů Prahy v českém i světovém malířství. Jeho siluetu s Hradčany v pozadí zachytili mnozí významní umělci, například expresionista Oskar Kokoschka, Karel Černý, grafik Karel Beneš či Oldřich Šebor.

Odkaz v literatuře

Také v literatuře zanechal Karlův most hlubokou stopu. Stal se dějištěm románů, námětem básní a esejů. Existuje řada publikací, které se mostu věnují, například kniha Stanislava Přibyla "Karlův most"  nebo "Tajemství Karlova mostu" a další odborné publikace.

Inspirace

Skutečnost, že most je neustále zobrazován, popisován a oživován uměním, svědčí o jeho hlubokém zakořenění v kulturní identitě a jeho mimořádné schopnosti rezonovat s různými generacemi.

Karlův most – inspirace napříč staletími

Karlův most je mnohem více než jen kamenná stavba. Je to symbol české historie, uměleckého génia a národní identity. Jeho kameny vyprávějí příběhy, sochy jsou galerií barokního umění a věže střeží bránu k hlubšímu pochopení.

Odkaz Karlova mostu spočívá ve výzvě k jeho ochraně, poznávání jeho historie a objevování nesčetných významů. Je to živé dědictví, které si zaslouží naši úctu a obdiv.

Chcete si Prahu a její poklady, jako je Karlův most, prozkoumat zábavnou a interaktivní formou? Vyzkoušejte teambuildingovu aktivitu Treasure Hunt Praha! Je to skvělá příležitost, jak objevit skrytá zákoutí a historické záhady města.

Přečtěte si také naše další články o Karlově mostě: