Budeme si hrát! Funguje gamifikace?

Budeme si hrát! Funguje gamifikace?

S gamifikací pracují věrnostní programy prodejců, když aplikují herní prvky do svých prodejů, třeba ve formě sbírání bodů a odměn za nákupy, osvojil si ji marketing a proniká i do dalších oblastí obchodu zejména tam, kde firmy chtějí motivovat své zaměstnance k lepším výkonům. Cílem je vždy především zvýšení tržeb a kvality společnosti. Opravdu gamifikace funguje?

Šťastní lidé jsou produktivnější a lépe fungují. Platí to v běžném životě i v zaměstnání. Zaměstnanci, kteří jsou ve své práci nadšení a baví je, pracují déle a lépe. To je celkem logické. A správně provedená gamifikace tomu může pomoci.

Naopak, když se zaměstnanci nestarají o to, co dělají, produktivita klesá. Důvodů proto existuje mnoho, a ne vždy je hlavní příčinou nízká mzda. Někdy jsou důvodem negativní kultury a praktiky ve firmě, jindy mají velký vliv na špatné výkony manažeři a někdy se prostě zaměstnanec nehodí na svou pozici nebo práci v týmu.

Hry na pracovišti nemohou být zázračným lékem na nízkou morálku či produktivitu, ale mohou mít a mají pozitivní vliv na každodenní úkoly, které zaměstnanci musí řešit.

Proč gamifikace funguje?

Dokázat, že gamifikace skutečně funguje, to by chtělo podrobný výzkum, analýzu a statistiky. Můžeme si to ale odvodit i na nějakém příkladu. Zkuste si přestavit, že jste ve škole a máte počítat zlomky. Buď je můžete počítat klasickou metodou, tak jako to dělalo mnoho lidí před vámi nebo při tom můžete využít různých herních prvků. Co třeba dělit a násobit kostičky čokolády? Kdy vás zlomky budou bavit víc?

Další věcí je emocionální stránka. Hry dokáží uspokojit základní potřebu seberealizace, motivují nás přirozeně a bez nátlaku. V účastnících dokáží podpořit chuť naplno se ponořit a zapojit do činnosti. My, lidé, potřebujeme mít cíle. Chceme cítit, že nás někdo oceňuje, jsme rádi, když se nám věnuje pozornost. A právě zde se tolik využívá gamifikace.

S ní můžeme v podstatě oklamat sami sebe a z nudné činnosti udělat zábavnou. Přispívá k vylepšení již existujících aktivit, protože povzbuzuje k aktivnímu plnění úkolů, i když jsou normálně nudné, nezajímavé a často se opakují.

Jak efektivně využívat hry?

Špatně zvolená gamifikace nepřinese dobré výsledky, stejně jako špatně vedená výuka vede ke mizerným výsledků. To, že se to někde nepovede, neznamená, že nefunguje celý princip gamifikace. Důležité je, dodržovat některé zásady:

  • Vybírejte hry s úkoly a cíli, které se dají splnit a nejsou zbytečně složité a demotivující.
  • Úspěchy by měly být odměněny a odměna záviset na čase a vynaloženém úsilí. Musí to být něco, co je cenné a zvýší motivaci pokračovat dál.
  • Umožněte zaměstnancům sdílet své úspěchy na sociálních sítích, je to často velmi účinný nástroj motivace.
  • Neexistuje žádná zábava bez výzvy. Co je příliš jednoduché, bývá nudné. Lidé mají u stále se opakujících a nudných úkolů tendence přecházet do automatických režimů.
  • Dejte lidem pocit svobody a možnosti volby. Neměli by cítit, že je někdo do něčeho nutí. Zároveň by ale měli mít pocit naléhavosti a chuť jednat hned teď. K tomu se hodí třeba časové ohraničení úkolu apod.
  • Hra má zaměstnance bavit. Jinak to totiž není zábava a smysl gamifikace se ztrácí. Zapojte své lidi od začátku do konce a dbejte na to, aby si to užili.
  • Vyberte vhodné herní prvky, které se hodí pro váš tým a motivují ho při práci.
  • Vlijte jim do žil dostatek optimismu a nadšení. Musí cítit chuť do hry a vědět, že jsou schopni dojít svého cíle.
  • Žádejte zpětnou vazbu. Jakmile nějaká hra skončí, požádejte zaměstnance o vyjádření svých pocitů. Líbilo se jim? Co by změnili?


Každý zaměstnavatel, kterému záleží na výsledku firmy i atmosféře na pracovišti, chce šťastné a nadšené zaměstnance. A k tomu může pomáhat i gamifikace, když je prováděná dobře. Pak generuje inspirativní výsledky napříč firemní strukturou.
 

Hry motivují k lepším výkonům

Využít hru jako součást motivace a podpory zaměstnanců touží čím dál více firem i u nás. Ke stmelování týmů, prověření jejich schopností a inteligence slouží i různé geolokační hry v rámci teambuildingu. Vyzkoušejte, jak funguje gamifikace v praxi.